Midsonas ledende økologiske merkevarer er Helios, Urtekram, Kung Markatta og Davert. Alle fire var tidlige pionerer innen økologisk mat, og forsøker stadig å finne nye bærekraftige løsninger og identifisere trender og produkter som lever opp til Midsonas krav. 

Økt tilbud av plantebaserte og sunne matvarer

Det som noen ganger omtales som livsstilssykdommer er en stor helseutfordring som Midsona ønsker å være med på å håndtere. Dette vil vi gjennom å utvikle og lansere produkter som hjelper mennesker til å leve ett sunnere liv, samtidig som det ikke skader miljøet. Det handler om å øke folks bevissthet rundt verdien av råvarenes opprinnelse, hva maten innholder og hva et balansert kosthold betyr for kroppen og miljøet. Målet vårt er å øke tilbudet vårt av plantebaserte og/eller økologiske matvarer, noe vi jobber med gjennom en velutviklet innovasjonsprosess. 

Innovasjon

Midsonas innovasjonsstrategi er å øke utvalget av sunne produkter. I 2018 tok vi flere initativer for å utvikle og markedsføre produkter som gjør det lettere for mennesker å leve et sunt og bærekraftig liv. For eksempel har vi redusert mengden salt og raffinert sukker, utviklet sunnere alternativer til produkter som ofte brukes til mataging i hverdagen, kommet med flere plantebaserte produkter og utviklet mer emballasje som forbrukerne kan resirkulere. 

Sustainable Brand Index

Merkevaren Kung Markatta ble rangert som Sveriges syvende mest bærekraftige merkevare, og merkevaren Urtekram ble rangert som Danmarks åttende mest bærekraftige merkevare i den årlige merkevareundersøkelsen Sustainable Brand Index i 2019. Det er den største skandinaviske bærekraftsundersøkelsen der 44 000 forbrukere i Norden vurderer merkevarens bærekraftsarbeid ved hjelp av flere kriterier, blant annet FNs prinsipper om bærekraft og samfunnsansvar.  

Bærekraftig emballasje

Midsona ønsker å bidra til at forpakningenes innvirkning på miljøet minimeres og at gjenvinningsgraden øker. Når det er mulig skal resirkulert plast alltid brukes i vår emballasje. Midsona har signert "Plastinitiativet", noe som innebærer at i 2022 skal all vår plastemballasje være mulig å gjenvinne. I løpet av 2019 får Urtekrams hygieneprodukter emballasje laget av sukkerrør - et bærekraftig alternativ til konvensjonell plast.