Å tidlig oppdage trender og forandringer i forbrukernes oppførsel er grunnleggende for hvordan Midsona bidrar til å hjelpe mennesker til en sunnere livsstil. 

Den overordnede helsetrenden i Europa, som generelt driver etterspørselen etter majoriteten av Midsonas produkter, er minst like stor som før. Forståelsen for verdien av helse, velvære og et balansert kosthold - kombinert med et tydelig ønske om å konsumere bærekraftig - gjør at mennesker i høyere grad velger bort animalske produkter, unødvendige tilsetningsstoffer og produkter med dårlig næringsinnhold. Midsonas fokus på plantebaserte, rene og økologiske produkter passer inn i disse trendene. 

Plantebasert

Plantebasert kosthold er en stadig tydligere trend, og en økende andel av befolkningen i Norden, og også i resten av Europa, sier at de er flexitarianere, vegetarianere eller veganere. Det vil si - vi ser en tydelig trend blant forbrukerne der de velger bort kjøtt. Drivkraften bak disse gruppene er for eksempel dyrevern, helse og miljøhensyn. 

Økologiske produkter har fortsatt en sterk posisjon i de nordiske landene, og vi ser god vekst i mange land i resten av Europa.

Convenience

En annen sterk trend er convenience - vi ønsker at ting skal være lettvint. De fleste har ikke tid til å bruke flere timer på å lage mat, men ønsker fortsatt å spise sunt. Derfor øker servicehandelen samtidig som som det finnes et stort behov for sunne, ferdiglagde eller raske retter å lage selv hjemme.

De unge generasjonene driver utviklingen

Det er de yngre generasjonene som driver utviklingen mot mer plantebasert kosthold med generasjon Z (15-20 år) i spissen. Nesten hver tredje, 32 prosent, i denne gruppen sier at de forsøker å redusere kjøttforbruket sitt. I gruppen Millennials (21-34 år) var det 23 prosent som svarte det samme.

 

*Kilde: Nielsen markedsrapport 2018